Vi tilbyr en komplett eiendomsforvaltningsløsning gjennom våre spesialiserte tjenester innen transaksjonsrådgivning, teknisk due diligence, ESG-kompetanse og økonomisk forvaltning. Fra grundig gjennomgang av eiendomstransaksjoner til bærekraftig forvaltning og administrasjon av eiendommer, er vi din pålitelige partner gjennom hele eiendomssyklusen.
Oppdag våre forretningsområder og hvordan vi kan hjelpe deg med å maksimere verdien av dine eiendomsinvesteringer. Klikk deg videre for å lære mer om våre spesialiserte tjenester og hvordan vi kan skape verdi for din eiendomsportefølje.
Hos Vaxa gjør vi det enklere å være byggherre. Vår rolle er å bistå byggherrer med prosjektledelse i eiendommer under vår forvaltning. Ved å være en aktiv partner fra start til slutt i et prosjekt, skaper Vaxa et samspill som sikrer effektive og vellykkede prosjekter både for byggherre og gårdeier. Vår inngående kjennskap til bygget gir oss evnen til å tilby verdifull innsikt og styrke prosjektets kvalitet.
Les mer om prosjektledelse herForvaltning eller administrasjon av en eiendom hos Vaxa innebærer å sikre at alt fungerer optimalt, både økonomisk og praktisk. Dette betyr å håndtere daglig drift på en måte som øker eiendommens verdi over tid, samtidig som det følges lover og regler. Som en del av vårt tjenestespekter, tilbyr Vaxa omfattende rådgivning innen eiendomsforvaltning, støttet av vår kunnskap og forbindelser innen eiendomsbransjen, som legger grunnlaget for proaktiv forvaltning.
Les mer om forvaltning herEn teknisk due diligence innebærer en systematisk og uavhengig gjennomgang av de tekniske aspektene ved en eiendom, som er kritiske for å fastslå dens verdi. Denne prosessen inkluderer en grundig evaluering av byggets viktigste tekniske elementer som konstruksjon, elektriske systemer, VVS (varme, ventilasjon og sanitær), miljøforhold, samt gjennomgang av byggesaker, internkontroll og annen obligatorisk dokumentasjon som gårdeieren må inneha.
Les mer om transaksjonsrådgivning herVaxa Property har opparbeidet seg en solid kompetanse på feltet ESG, og har en rekke tjenester vi kan tilby for å gjøre ESG og bærekraft enklere for gårdeiere, leietakere og andre i eiendomsbransjen. Gjennom sterk faglig og diversifisert kompetanse ønsker vi å tilrettelegge for at våre kunder tar de mest bærekraftige (økonomisk, sosialt og miljø) beslutningene.
Les mer om ESG herVaxa Property representerer sammen med søsterselskapet Vaxa Økonomi en kompetent og effektiv forvaltningsløsning for våre kunder. Vaxa Property leverer komplette forvaltningstjenester og Vaxa Økonomi som et autorisert regnskapsførerselskap kompletterer forvaltningen.
Les mer om økonomi herHos Vaxa gjør vi det enklere å være byggherre. Vår rolle er å bistå byggherrer med prosjektledelse i eiendommer under vår forvaltning. Ved å være en aktiv partner fra start til slutt i et prosjekt, skaper Vaxa et samspill som sikrer effektive og vellykkede prosjekter både for byggherre og gårdeier. Vår inngående kjennskap til bygget gir oss evnen til å tilby verdifull innsikt og styrke prosjektets kvalitet.
Vårt hovedmål er å skape trygghet rundt beslutningstaking, sikre en god prosjektgjennomføring og effektiv måloppnåelse som skaper reell verdi for våre kunder. Vi tror på tverrfaglig samarbeid med bransjens beste aktører for å utvikle de mest attraktive og lønnsomme eiendomsprosjektene. Nøye valg av løsninger og strategier er avgjørende for et prosjekts suksess, og dette danner grunnlaget for fornøyde leietakere, bærekraftig utvikling og solid avkastning.
Med stadig økende kompleksitet i bygg og eiendom både teknisk og digitalt, besitter Vaxa nødvendig kompetanse og et omfattende nettverk av rådgivere og utførende. Dette nettverket er essensielt for å sikrede mest hensiktsmessige løsningene for hver unike eiendom. Vår erfaring strekker seg til prosjekteringsledelse og prosjektledelse for utførelse av høykvalitetsprosjekter med strenge krav til tekniske standarder og kvaliteter.
Vaxa har sitt navn fra gammelnorsk hvor vaxa betyr å vokse. For oss handler vår rolle om å styrke og trygge vekst i de prosjekter vi er involvert med. Vår kompetanse er forankret og sydd sammen i avanserte modeller for å effektivisere analyser, finansiell tilrettelegging og forvaltning av næringseiendom. Med dyptgående analyser og tverrfaglig samarbeid med andre aktører optimerer vi eiers formuesforvaltning innen eiendom.
Hos Vaxa gjør vi det enklere å være byggherre. Vår rolle er å bistå byggherrer med prosjektledelse i eiendommer under vår forvaltning. Ved å være en aktiv partner fra start til slutt i et prosjekt, skaper Vaxa et samspill som sikrer effektive og vellykkede prosjekter både for byggherre og gårdeier. Vår inngående kjennskap til bygget gir oss evnen til å tilby verdifull innsikt og styrke prosjektets kvalitet.
Formål
Vårt hovedmål er å skape trygghet rundt beslutningstaking, sikre en god prosjektgjennomføring og effektiv måloppnåelse som skaper reell verdi for våre kunder. Vi tror på tverrfaglig samarbeid med bransjens beste aktører for å utvikle de mest attraktive og lønnsomme eiendomsprosjektene. Nøye valg av løsninger og strategier er avgjørende for et prosjekts suksess, og dette danner grunnlaget for fornøyde leietakere, bærekraftig utvikling og solid avkastning.
Med stadig økende kompleksitet i bygg og eiendom både teknisk og digitalt, besitter Vaxa nødvendig kompetanse og et omfattende nettverk av rådgivere og utførende. Dette nettverket er essensielt for å sikrede mest hensiktsmessige løsningene for hver unike eiendom. Vår erfaring strekker seg til prosjekteringsledelse og prosjektledelse for utførelse av høykvalitetsprosjekter med strenge krav til tekniske standarder og kvaliteter.
Prosjektleder er byggherrens representant i prosjektet, og har ansvaret for å styre økonomi, fremdrift og kvalitet. Vi sørger for korrekt bemanning og for å velge de riktige medspillerne. Våre prosjektledere har høy kompetanse og gode lederegenskaper.
Byggeleder utfører de nødvendige kontrolloppgaver på byggeplassen. Når Vaxa har ansvar for byggeledelsen, sørger vi for at alle aktører på byggeplassen følger de avtalte rutiner og regler.
Prosjektleder foretar budsjettering, fremdriftsplanlegging og utfører de nødvendige kontrolloppgaver med økonomi og betalingsplaner. Vaxa koordnierer med TE, UE og TUE etter behov. Gjennom vårt etablerte driftsselskap i eiendommen forestår Vaxa alle innkjøp i prosjekt og holder kontroll med prosjektregnskaper i eget regnskaps- og ERP-system. Dette sørger for et kontrollpunkt for byggherre og enkel faktureringsstrøm selv i mindre prosjekter hvor det kun er behov for bruk TUE eller UE. All økonomi håndteres av vårt søsterselskap Vaxa Økonomi AS, autorisert regnskapsbyrå med kjernekompetanse på økonomi, skatt og regnskap innen eiendom.
Vårt mål er at intensjonen i Byggherreforskriften skal oppnås gjennom en praktisk tilnærming. Sammen med våre samarbeidspartnere leverer vi SHA både på prosjektering og utførelse.
Vaxa har gode samarbeidspartnere og solid erfaring med prosjekter som har fra enkle til mer kompliserte krav til byggesaksbehandling mot det offentlige. Vi koordinerer hele prosessen med Arbeidstilsynet, Plan og bygg og andre interessenter sammen med våre partnere slik at byggherre har et punkt å forholde seg til for styring og koordinering av prosjektet.
I alle våre prosjekter står kunden i fokus, dette gjelder både leietaker og byggherre.
Vår leveranse skal kunne måles ved:
Som del av vår vugge-til-grav strategi er vi en interessent ikke bare i prosjektene, men også som forvalter. Dette gjør at vi setter en høy standard til våre prosjekter, da vi skal drifte byggene videre med gårdeier og leietakere i mange år etter endt prosjekt.
Forvaltning eller administrasjon av en eiendom hos Vaxa innebærer å sikre at alt fungerer optimalt, både økonomisk og praktisk. Dette betyr å håndtere daglig drift på en måte som øker eiendommens verdi over tid, samtidig som det følges lover og regler. Som en del av vårt tjenestespekter, tilbyr Vaxa omfattende rådgivning innen eiendomsforvaltning, støttet av vår kunnskap og forbindelser innen eiendomsbransjen, som legger grunnlaget for proaktiv forvaltning.
Vaxa Property, i samarbeid med vårt søsterselskap VaxaØkonomi, tilbyr en kompetent og effektiv forvaltningsløsning. Mens VaxaProperty leverer fullskala forvaltningstjenester, kompletterer Vaxa Økonomi,som en autorisert regnskapsfører, disse tjenestene. I tillegg tilbyr Vaxagjennom sitt driftsselskap Vaxa Drift, administrasjon av felleskostnader, hvorVaxa Drift fungerer som innkjøper av felleskostnader og håndtererfelleskostnadsbudsjettet direkte mot leietakerne.
For å heve standarden på våre forvaltningstjenester og styrke kommunikasjonen med leietakere, har vi implementert bruk av Propely, et brukervennlig app-basert FDV-system (Forvaltning, Drift og Vedlikehold). Vår tilnærming til eiendomsforvaltning innebærer en helhetlig integrering av alle relevante interessenter og data, for å effektivisere informasjonsflyten som. ofte kan være fragmentert. Ved å bruke Propely, sikrer vi en sømløs kommunikasjon og nyhetsdeling, en innebygd chatfunksjon for raskere samhandling, samt løpende oppdatering og oppfølging av avvik og leietakerforhold. Dette styrker tilliten og bygger et solid grunnlag for et langvarig samarbeid med leietakere. Som din partner tilbyr Vaxa en plattform som bidrar til optimal drift og strategiske beslutninger, støttet av et helhetlig informasjonsgrunnlag.
Forvaltning eller administrasjon av en eiendom hos Vaxa innebærer å sikre at alt fungerer optimalt, både økonomisk og praktisk. Dette betyr å håndtere daglig drift på en måte som øker eiendommens verdi over tid, samtidig som det følges lover og regler. Som en del av vårt tjenestespekter, tilbyr Vaxa omfattende rådgivning innen eiendomsforvaltning, støttet av vår kunnskap og forbindelser innen eiendomsbransjen, som legger grunnlaget for proaktiv forvaltning.
Vaxa Property, i samarbeid med vårt søsterselskap Vaxa Økonomi, tilbyr en kompetent og effektiv forvaltningsløsning. Mens Vaxa Property leverer fullskala forvaltningstjenester, kompletterer Vaxa Økonomi, som en autorisert regnskapsfører, disse tjenestene. I tillegg tilbyr Vaxa gjennom sitt driftsselskap Vaxa Drift, administrasjon av felleskostnader, hvor Vaxa Drift fungerer som innkjøper av felleskostnader og håndterer felleskostnadsbudsjettet direkte mot leietakerne.
For å heve standarden på våre forvaltningstjenester og styrke kommunikasjonen med leietakere, har vi implementert bruk av Propely, et brukervennlig app-basert FDV-system (Forvaltning, Drift og Vedlikehold). Vår tilnærming til eiendomsforvaltning innebærer en helhetlig integrering av alle relevante interessenter og data, for å effektivisere informasjonsflyten som ofte kan være fragmentert. Ved å bruke Propely, sikrer vi en sømløs kommunikasjon og nyhetsdeling, en innebygd chatfunksjon for raskere samhandling, samt løpende oppdatering og oppfølging av avvik og leietakerforhold. Dette styrker tilliten og bygger et solid grunnlag for et langvarig samarbeid med leietakere. Som din partner tilbyr Vaxa en plattform som bidrar til optimal drift og strategiske beslutninger, støttet av et helhetlig informasjonsgrunnlag.
Vaxa har god erfaring med selskapsadministrasjon / forretningsførsel av eiendomsselskaper, og vi besørger at selskapet overholder dets rapporteringsplikter mot det offentlige og øvrige formalia.
Vaxa kan påta seg full økonomisk forvaltning av eiendomsselskapet og felleskostnader, herunder rapportering til styret, offentlig myndighet mm.
Felleskostnader faktureres leietakere direkte fra Vaxa Drift AS, slik at eiendomsselskapet ikke har behov for å administrere regnskap og avregning av felleskostnader for eiendommen. Vaxa Økonomi AS utfører regnskapsføring av felleskostnadsregnskap og prosjektregnskaper for FDVU tjenester fakturert av Vaxa Drift AS til leietakere for felles- og leietakerkostnader, og gårdeierselskap for eierkostnader relatert til vedlikehold og utvikling.
Vaxa Property AS og søsterselskap Vaxa Økonomi AS (autorisert regnskapsførerselskap) håndterer sammen oppgaver under økonomisk og administrativ forvaltning. I tillegg utfører Vaxa Økonomi oppgaver påkrevd utført av autorisert regnskapsfører. For kunden betyr dette et tettere samarbeid mellom forvalter og regnskapsfører og effektiv kompetansedeling. Dette fører til god økonomisk styring og kontroll fra innkjøp til bokføring av faktura til betaling. Vaxa benytter regnskapssystemet PowerOffice GO.
Vaxa Økonomi AS besørger følgende på vegne av Vaxa Drift AS:
Vaxa påtar seg å utføre alle nødvendige administrative oppgaver relatert til eiendomsdriften og kommunikasjon med leietakere og leverandører, samt dokumentasjon og administrasjon av FDV og HMS.
Vaxa påtar seg å planlegge, etablere og følge opp den tekniske driften av eiendommen. Våre medarbeidere har og samarbeidspartnere har lang erfaring med forvaltning av arbeid knyttet til brannvern og øvrig HMS. Vi besørger etablering, gjennomføring og rapportering på samtlige områder.
Vaxa har effektive, digitale systemer som besørger en trygg og forsvarlig arkivering av eiendommens og selskapets dokumentasjon og korrespondanse.
Felles for vår forvaltningstjeneste er fokuset på kunden og leietakerne.
Vår leveranse skal kunne måles ved:
Som del av vår vugge-til-grav strategi er vi med deg fra due diligence, løpende forvaltning og bistår underveis med utvikling av eiendommen. Dette utfordrer oss til å tenke helhetlig og langsiktig.
En teknisk due diligence innebærer en systematisk og uavhengig gjennomgang av de tekniske aspektene ved en eiendom, som er kritiske for å fastslå dens verdi. Denne prosessen inkluderer en grundig evaluering av byggets viktigste tekniske elementer som konstruksjon, elektriske systemer, VVS(varme, ventilasjon og sanitær), miljøforhold, samt gjennomgang av byggesaker, internkontroll og annen obligatorisk dokumentasjon som gårdeieren må inneha.
Kjøp og salg av eiendom kan være kompleks, og krever derfren tverrfaglig tilnærming samt en kommersiell forståelse. Det er sværtfordelaktig å utføre en proaktiv vurdering av de tekniske installasjonene ogbygningens tilstand for å kunne påvirke utfallet av en transaksjon på enpositiv måte.
I løpet av due diligence-prosessen analyserer vi faktorer som kan ha innvirkning på fremtidige eier- og felleskostnader basert på våre funn. Vi håndterer koordineringen av alle involverte parter og leverer en detaljert due diligence-rapport. Rapporten gir en omfattende oversikt over tilstandsgrader i henhold til Norsk Standard NS 3424 (TG), inkludert identifisering av mangler (MA), vedlikeholdsetterslep (VE), fremtidige oppgaver (FO), og lovpålagte tiltak (LT).
En teknisk due diligence innebærer en systematisk og uavhengig gjennomgang av de tekniske aspektene ved en eiendom, som er kritiske for å fastslå dens verdi. Denne prosessen inkluderer en grundig evaluering av byggets viktigste tekniske elementer som konstruksjon, elektriske systemer, VVS(varme, ventilasjon og sanitær), miljøforhold, samt gjennomgang av byggesaker, internkontroll og annen obligatorisk dokumentasjon som gårdeieren må inneha.
Kjøp og salg av eiendom kan være kompleks, og krever derfor en tverrfaglig tilnærming samt en kommersiell forståelse. Det er svært fordelaktig å utføre en proaktiv vurdering av de tekniske installasjonene og bygningens tilstand for å kunne påvirke utfallet av en transaksjon på en positiv måte.
I løpet av due diligence-prosessen analyserer vi faktorer som kan ha innvirkning på fremtidige eier- og felleskostnader basert på våre funn. Vi håndterer koordineringen av alle involverte parter og leverer en detaljert due diligence-rapport. Rapporten gir en omfattende oversikt over tilstandsgrader i henhold til Norsk Standard NS 3424 (TG), inkludert identifisering av mangler (MA), vedlikeholdsetterslep (VE), fremtidige oppgaver (FO), og lovpålagte tiltak (LT).
Teknisk due diligence fokuserer på å avdekke mangler, vedlikeholdsetterslep, fremtidige og lovpålagte oppgaver.
Felles for våre due diligence gjennomganger er at det leveres en rapport der hovedområdene dokumentasjon, teknisk tilstand og tiltaks- og vedlikeholdsbehov er drøftet med utgangspunkt i følgende per funn:
• Kostnadsoverslag
• Verdsettelsesoverslag
• Mulighetsvurdering
• Risikovurdering
Rapporten gir eiendommens potensielle kjøper eller dagens eier et godt utgangspunkt for vurdering av videre tiltak eller strategi for eiendommen, enten det er i forbindelse med kjøp eller salg. Vi bistår samtidig hele due diligence prosessen med koordinering av involverte aktører og forestår avleverer av samlet due diligence rapport.
Vaxa Property har opparbeidet seg en solid kompetanse på feltet ESG, og har en rekke tjenester vi kan tilby for å gjøre ESG og bærekraft enklere for gårdeiere, leietakere og andre i eiendomsbransjen. Gjennom sterk faglig og diversifisert kompetanse ønsker vi å tilrettelegge for at våre kunder tar de mest bærekraftige (økonomisk, sosialt og miljø) beslutningene.
Hvorfor er ESG viktig?
Gjennom EUS taksonomi for bærekraftig finans begynner bærekraft i eiendomsbransjen å få sitt fotfeste. Dette både gjennom «gulrot» og«pisk». Blant godene finner vi grønne lån, potensielle økte leieinntekter og eiendomsverdier, samt bedret omdømme. Samtidig ilegges det strengere rapporteringsplikt, lånevilkår og krav fra leietakere.
Med et bredt spekter av sertifiseringsordninger og rammeverk kan feltet ofte virke uoversiktlig. Samtidig vil formålet være likt, og det er det grønne skiftet. For gårdeier innebærer dette å minimere risikoen for at eiendommen blir en såkalt «Stranded Asset» - eiendom som til slutt ikke vil være omsettelig i markedet.
Vaxa Property har opparbeidet seg en solid kompetanse på feltet ESG, og har en rekke tjenester vi kan tilby for å gjøre ESG og bærekraft enklere for gårdeiere, leietakere og andre i eiendomsbransjen. Gjennom sterk faglig og diversifisert kompetanse ønsker vi å tilrettelegge for at våre kunder tar de mest bærekraftige (økonomisk, sosialt og miljø) beslutningene.
Formål
Kartlegge, utvikle og optimalisere eksisterende bygningsmasse til å bli mer bærekraftig. Dette for å øke mulighetene for bedre renter, høyere leieinntekter og salgsverdi, samt minimere risiko for at eiendommen blir en "stranded asset".
Hvorfor er ESG viktig?
Gjennom EUS taksonomi for bærekraftig finans begynner bærekraft i eiendomsbransjen å få sitt fotfeste. Dette både gjennom «gulrot» og«pisk». Blant godene finner vi grønne lån, potensielle økte leieinntekter og eiendomsverdier, samt bedret omdømme. Samtidig ilegges det strengere rapporteringsplikt, lånevilkår og krav fra leietakere.
Med et bredt spekter av sertifiseringsordninger og rammeverk kan feltet ofte virke uoversiktlig. Samtidig vil formålet være likt, og det er det grønne skiftet. For gårdeier innebærer dette å minimere risikoen for at eiendommen blir en såkalt «Stranded Asset» - eiendom som til slutt ikke vil være omsettelig i markedet.
Mulighetsstudiet gjennomføres for å:
Gjennom mulighetsstudiet har Vaxa avdekket og priset lavthengende og høythengende tiltak på eiendommen som kan benyttes for å øke eiendommens ytelse og karakter i forbindelse med BREEAM-sertifisering. Vaxa kan videre, sammen med tredjepartsrevisor, sertifisere bygningsmassen. Dette innebærer arbeidet med å fremskaffe dokumentasjon som kreves i en slik sertifisering. Vaxa kan også holde i resertifisering (som må gjennomføres vært tredje år). I løpet av denne tiden kan vi også gjennomføre andre tiltak fra mulighetsstudiet på vegne av kunde for å forbedre denne karakteren.
Tiltak som positivt påvirker eiendommens forbruk, forurensning og miljøpåvirkning blir viktigere med tiden fremover. For kunder som ønsker bistand i forbindelse med prosjekter eller forvaltning vil vår kompetanse være sentral. Dette kan være etablering av solcelleanlegg, energibrønner og andre bærekraftige tiltak.
Optimalisere eksiterende eiendomsmasse til å bli mer bærekraftig og egnet for det grønne skiftet. Dette med fokus på sertifiseringsordningen BREEAM In-use og andre tiltak som kan gi økonomisk gevinst i form av energibesparelser, økte leieinntekter og eiendomsverdier.
Vaxa Property representerer sammen med søsterselskapet Vaxa Økonomi en kompetent og effektiv forvaltningsløsning for våre kunder. Vaxa Property leverer komplette forvaltningstjenester og Vaxa Økonomi som et autorisert regnskapsførerselskap kompletterer forvaltningen. Vaxa Økonomi er et selvstendig autorisert regnskapsbyrå som leverer tjenester innen regnskap, lønn, administrasjon, årsoppgjør mm. Se www.vaxaokonomi.no for mer informasjon.
Vaxa Property representerer sammen med søsterselskapet Vaxa Økonomi en kompetent og effektiv forvaltningsløsning for våre kunder. Vaxa Property leverer komplette forvaltningstjenester og Vaxa Økonomi som et autorisert regnskapsførerselskap kompletterer forvaltningen.
Formål
Besørge at selskapet overholder dets rapporteringsplikter mot det offentlige og øvrige formalia.
Vaxa Økonomi er et selvstendig autorisert regnskapsbyrå som leverer tjenester innen regnskap, lønn, administrasjon, årsoppgjør mm. Se www.vaxaokonomi.no for mer informasjon.
Vaxa Økonomi sørger for at selskapet til enhver tid oppfyller dets forpliktelser mot det offentlige og leveres i form av håndtering av formelle og administrative oppgaver:
Vaxa Økonomi gir selskapet og daglig leder en enklere hverdag og bedre styringsverktøy for kontroll og beslutninger.
Vår filosofi går ut på å være en langsiktig partner for våre kunder. Vi er derfor rigget for å være en naturlig bidragsyter i alle deler av en eiendoms livssyklus, både for eier og leietaker. Les mer om de enkelte tjenestene nedenfor.
Vår filosofi går ut på å være en langsiktig partner for våre kunder. Vi er derfor rigget for å være en naturlig bidragsyter i alle deler av en eiendoms livssyklus, både for eier og leietaker. Les mer om de enkelte tjenestene nedenfor.
Vaxa har sitt navn fra gammelnorsk hvor vaxa betyr å vokse. For oss handler vår rolle om å styrke og trygge vekst i de prosjekter vi er involvert med. Vår kompetanse er forankret og sydd sammen i avanserte modeller for å effektivisere analyser, finansiell tilrettelegging og forvaltning av næringseiendom. Med dyptgående analyser og tverrfaglig samarbeid med andre aktører optimerer vi eiers formuesforvaltning innen eiendom.